Fotograf: Bruno Mödling
Född 1963 i Kronoby och sedan 1991 bosatt i Vasa. Han debuterade 1994 och har gett ut tretton böcker. Urval av Andtbackas dikter har översatts till finska, tyska, engelska, rumänska och serbiska. Andtbacka har varit mångsidigt verksam inom den finlandssvenska litteraturen sedan slutet av 1980-talet. Åren 2000–2005 fungerade han som österbottnisk länskonstnär i litteratur och tog bland annat initiativ till litteraturfestivalen Vasa LittFest och koordinerade projektet Interland, ett litterärt utbyte med Yorkshire i norra England. 2010 startade han förlaget Ellips tillsammans med författarkollegan Metha Skog. Vid sidan av sitt författarskap har han också verkat som modersmåls- och engelsklärare på gymnasienivå.
_______
Här/Nu: 10 + 1 essäer om samtiden, Ellips 2020, (red. tillsammans med Ulrika Nielsen)
Poeter om poeter – 12 essäer, Ellips, 2018 (red. tillsammans med Catharina Gripenberg och Metha Skog)
Poesin. En debattbok – med Tatjana Brandt, Agneta Enckell, Peter Mickwitz, Henrika Ringbom & Matilda Södergran, Ellips 2014
Magnetmemoarerna (essä/dikt), Ellips 2011
På annat förlag:
Bönematriserna, december 2022
Bok av tröst (dikter), december 2022
Dürers hare (dikter), september 2022
Wunderkammer (dikter), 2022 (2008), nyupplaga med förord
Bok av råd (prosadikter), 2020
Avnämnandet (dikter), 2020
Potsdamer Platz. En dikt (dikt), 2019
Kolme | Tre. Three Poets from Finland, Smith | Doorstop, 2018 (diktantologi, tillsammans med Marko Hautala och Carita Nyström)
Eterniten (dikter), 2017
Vallarna (dikter), 2016
27 år, 11 poeter, en antologi. Ny finlandssvensk poesi 1987-2014, red. Ursel Allenstein, Ralf Andtbacka, Peter Mickwitz, 2014
”27 Jahre, 11 Lyriker, eine Anthologie”, Neue Rundschau 3/2014
Fält (dikter), 2013
Österbottnisk gotik (långdikt), 2008
Wunderkammer (dikter), 2008
Interland. Six Steps Underwater – Kuusi askelta veden alla – Sex steg under vatten, 2006 (med Steve Dearden, Marko Hautala, Kath McKay och Adam Strickson)
En fisk som man kan se (dikter), 2004
Café Sjöjungfrun (dikter), 1999
Bikupor om natten (dikter), 1996
Öga för öga (dikter), 1994
_______
Sagt om Magnetmemoarerna
Ralf Andtbackas Magnetmemoarerna förför med sitt likaledes exakta språk kombinerat med en sanslös notapparat, lustfyllda överdrifter i alla riktningar och ett modigt egensinne som blir oerhört attraktivt. (Slutjuryn för Runebergspriset 2012)
När Alf och Ralf river en gammal kakelugn, för att sen bygga upp den på nytt, blir resultatet en riktigt bra bok. [—] För den som vet något och har lite reflexionsförmåga är vägen aldrig rät, världen aldrig sluten eller endimensionell. Avvägar, krokvägar, tankevägar dyker upp överallt, i språket som i omgivningarna. Magnetmemoarerna sätter en ära i att följa så många som möjligt av dem. (Michel Ekman, Hufvudstadsbladet)
Magnetmemoarerna är en explosion av språklust och utan vidare en av de bästa diktsamlingar som kommit på svenska det senaste året. (Sebastian Johans, Ny Tid)
Det är sterilt. Det är dött. […] [Andtbackas] formuleringskonst är ytterst njutbar. […] man kan lite slarvigt kalla det för absolut textgehör. […] Kort och gott: Ord som onani. […] Och genom sitt språk […] lyckas boken […] ett pinsamt litterärt magplask […] utöva en hemlig lockelse, något svårfångat förföriskt. (Crister Enander, Vasabladet)
[B]ildat, roligt, klokt och både cerebralt och kroppsligt på samma gång. Det här är bokhöstens intressantaste verk tycker jag, här finns ett budskap som träffar mitt i nervsystemet för mig: var trogen din egen underlighet, lita på att bandet rullar på trots att det inte hörs nåt ljud. (Jenny Wikström, Kulturtimmen)
Det är något av en postmodern museiman som för pennan, en samlare som inte låter sig uppslukas av det gamla som egenvärde och låter samlarobjekt skymma sikten, utan som är nogsamt (plågsamt?) medveten om tidsavståndet och det tolkningsmässigt grumliga och relativa i vår relation till det förflutna. Det är en hållning som Andtbacka utvinner en hel del intressant och meningsbärande stoff ur och som han effektfullt låter integreras med och kontrasteras mot det högst konkreta renoveringsarbetet. (Bror Rönnholm, Åbo Underrättelser)
Harkittu siloittelemattomuus ja temaattinen runsaus viestii taiteellisesta vapaudesta ja antaa lukijallekin vapaata liikkumatilaa merkityskerrostumissa. Teos on kestävä kuin hyvin tehty kaakeliuuni. Kokonaisuus jättää mieleen pitkän muistijäljen, ja yksityiskohdat houkuttelevat lukemaan uudelleen. (Virpi Alanen, Virtuuala)
_______
Förlaget
Schildts & Söderströms
Knäpparen (Lysmasken)
Interland